Thursday 24 November 2016

Tips Asas dan Mudah Menguruskan Wang Tanpa Perlu Pening Kepala Lagi

Assalamualaikum. Selamat Pagi. Awal hari ini saya bangun sebab bersahur untuk ganti puasa. Fuh tahun ni memang jenuh la saya kena ganti puasa. 30 hari tau sebab masa puasa haritu saya dalam berpantang anak pertama. Lepas sahur ada masa nak up satu entry tentang 3 Tips Asas dan Mudah Menguruskan Wang Tanpa Perlu Pening Kepala Lagi.

Saya melihat 20 tahun akan datang ketika masa itu saya  berumut 46 tahun. Wahhh mudanyaa! HAR HAR HAR. Pada masa ini saya berharap agar ada impian-impian saya telah berjaya saya capai. Saya berharap pada 20 tahun akan datang  saya telah pun bebas daripada semua hutang dan pada ketika ini saya telah mampu beli cash pada semua barang yang yang mahu. 20 tahun akan datang saya dapat rilex di rumah dan terus mengembangkan bisnes dalam bidang kesihatan dan kecantikan kepunyaan sendiri. Woahh tersengeh sorang-sorang tulis entry ini. HIHIHI..

Tapi nak capai impian bebas kewangan perlukan disiplin yang tinggi dan konsisten selalu. Ramai mampu cakap tapi tak ramai ada kekuatan untuk betul-betul buat. Hari ini saya share tips cara asas dan mudah merancang kewangan yang saya peroleh melalui pembacaan daripada perkongsian  beberapa tokoh kewangan yang hebat.



1. Buat simpanan 10% daripada gaji setiap bulan.

Setiap kali cukup bulan dapat gaji saja, benda pertama yang wajib anda buat adalah asingkan segera 10% daripada jumlahnya untuk di simpan. Contoh gaji RM1500, asingkan RM150 (10%) dan buat simpanan ke dalam Tabung Haji. Pastikan akaun itu adalah akaun yang kita tak boleh keluarkan duit sesuka hati. Biarkan dia beranak pinak dalam tu.

Kalau sebulan RM150 x 12 bulan = RM1800 setahun.

Katakanlah 5 tahun kita konsisten menyimpan
RM1800 × 5 tahun = RM9000

Walaupun tidaklah banyak mana tetapi siapa nak bagi kan? Kurang-kurang kalau berlaku apa-apa kecemasan  wang back up dah ada. Daripada kita tidak menyimpan langsung daripada dulu, apa pun tadak dalam account. Malah tiap-tiap bulan negatif lagi. Duh!

2. Bayar komitment tanpa bertangguh

Ini sangat penting! Sebab ada sesetengah orang yang sanggup ketepikan wang komitment hanya kerana nak tukar handfon baru. Akhir sekali makan diri bila komitment yang ada bertukar menjadi hutang tertunggak! Lagi parah jika yang dah berkahwin tu. Sebab bukan susahkan diri sendiri saja malah dah susahkan anak dan isteri/suami sekali.

Jadi buat list komitment setiap bulan yang wajib anda bayar tanpa kompromi. Contohnya

Kereta RM600
Sewa Rumah RM400
Bil Air Elektrik RM100
Bil Telefon RM100
PTPTN RM100
Mak Ayah RM200
Sedekah RM100
Barang dapur RM300
 dan lai -lain lagi..

Eh total komitmet dah melebihi pendapatan?? Nak buang salah satu komitment macam tak boleh je sebab semua pun macam penting je. macam mana ni??

Haa kan dah pening... Jika anda berada dalam situasi di atas, maka nya anda perlukan tips yang berikutnya ini...


3. Tambah pendapatan

Ya tambah pendapatan la apalagi?? Kalau dah rasa semua komitment di atas memang tak boleh dikurangkan jadi anda selayaknya berusaha lebih dengan menambah pendapatan. Zaman sekarang memang zaman ekonomi kejam. Tapi kita punya pilihan untuk keluar dari belenggu kegawatan ini. Usahalah semampu boleh. Anda boleh mula buat side income mulai hari ini. Kalau pandai buat kek, mungkin boleh ambil order dari kawan. Kalau tak ada masa, mulakan dengan dropship barang orang. Jadi anda tak payah pening kepala untuk buat produk. Anda hanya perlu jual produk orang saja tanpa simpan stock.

Seperi saya sendiri, Shaklee menjadi pilihan hati bukan semata-mata kerana ingin menambah baik ekonomi saya? tapi juga kerana keberkesanan setiap suplemem semulajadinya.

Alhamdulilah sejak ber Shaklee ini, sedikit sebanyak akaun simpanan saya mengaum la jugak setiap bulan. Hehe. Walaupun bonus belum mencapai 5 angka tetapi saya redha, doa dan berusaha sehabis baik.

Tiga tips simple ini jika di amalkan sebaiknya dengan konsisten, saya yakin anda sudah mampu menyimpan dari sekarang tanpa perlukan tips yang kebaboom untuk mula mengurus wang anda.

Buat yang basic dulu sebelum beralih kepada yang advance.. Disiplinkan diri dengan yang asas dulu sebelum melompat jauh dengan yang lebih besar. Semoga kita semua bebas daripada hutang dan dapat hidup dengan tenang dan gembira. Dan semoga anda juga mencapai impian anda dan dapat relax di rumah menghabiskan masa tua 20 tahun akan datang..
Aaminn.... 😍


Anda berhak bebas dari hutang dan hidup dengan tenang. Jom kita usaha daripada sekarang.. Kurangkan rungutan tambahkan pendapatan.  Jom saya tunjukkan cara buat side income masyuk dengan Shaklee..

CT ZAINAB (ID 1232536)
PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK DENGAN CARA MAKAN PALING BERKESAN
019-555 7886


SEMOGA KITA TERUS SUKSES! 💪💪🌟

1 comment: