Tuesday 29 November 2016

5 Tips Menaikkan Semangat Bila Ada Ujian Dalam Hidup Atau Bisnes


Asaalamualaikum.. Hari ini hari closing sale Shaklee untuk bulan ini. Dupdap dupdap pulak hati kita. Mana taknya, point masih jauh daripada target awal bulan. Berkejar juga sebenarnya daripada 3 hari lepas follow up customer yang bertanya. Sesungguhnya kita manusia hanya mampu berusaha dan bertawakal, selebihnya serahkan lah kepada Allah.. Kalau masih tak dapat apa yang kita usahakan janganlah pulak kita putus asa, yakinlah ada sebab Allah tak bagi sekarang. Itulah yang saya selalu cakap untuk pujuk hati kalau target masih tak capai bila dah sampai dateline. HUHU.. Di entry kali ini saya kongsikan 5 Tips Menaikkan Semangat Bila Ada Ujian Dalam Hidup Atau Bisnes. Semoga bermanfaat buat anda semua..




#1. YAKIN REZEKI ITU TIDAK PERNAH 
SALAH ALAMAT

YA YAKINLAH! Bahwa rezeki Alah itu memnag kena pemiliknya dan tidak pernah salah alamat dan masa yang telah Allah tetapkan. Kadang-kadang kita rasa down bila ada ujian daam hidup atau bisnes, padahal dah usaha sehabis kudrat dah ni, sabarlah sahabat, kerana Allah lebih tahu mengapa dia hold dulu apa yang kita minta, atau mungkin Dia bagi kita rezeki di bahagian lain pula.. Teruslah bersangka baik pada Allah. Ingat, Alah mengikut sangkaan hamba-hambanya. Jika kita terus bersangka baik walaupun di uji, tenang sahaja hari kita kelak.. Saya ingin berkongsi kisah guru saya yang tersangatlah tinggi pergantungannya pada Allah dalam usaha mencapai target bisnesnya pada setiap bulan.  BACA SINI - SALE RM11 000 DALAM SATU MALAM! Betapa ajaibnya kuasa Allah sebagai Yang Maha Pemberi . Masha Allah..


#2. LIHAT KEBAIKKAN & PUJI DIRI SENDIRI 
- TEKNIK RAHSIA CERMIN AJAIB!

Ini bukan syok sendiri tetapi ini adalah penghargaan pada diri sendiri. Mentor saya ajar ini sebagai teknik Rahsia Cermin Ajaib! Lihat diri anda di dalam cermin, dan pujilah diri itu dengan penuh rasa kesyukuran. Dan ucapakan terima kasih pada Allah sebab telah makbulkan target-target kita, walaupun belum lagi. Bayangkan dan sebut yang kita dah berjaya capai target kita tu. Kata-kata itukan satu doa? :)

Contoh : "Alhamdulilah, terima kasih Ya Allah sebab kurniakan muka yang cantik dan otak yang bijak pada aku hingga aku berjaya menjalankan bisnes produk kecantikkan ini dengan berjaya dan semuaa orang nak beli daripada aku.."

"Alhamdulilah terima kasih Ya Allah sebab hari ini kau hantarkan customer yang sangat mudah nak deal, sampaikan dia bei 10 botol Vivix daripada aku.."

"Kau pandai dan sangat rajin ___________ (sebut nama sendiri) sebab tu lah Alah sayang kat kau. Kau selalu solat awal waktu dan kau berusaha bersungguh-sungguh. Sebab tu lah kau berjaya!"

Haaa cubalah buat SETIAP HARI selama 30 hari dan ihat magic yang akan berlaku kepada anda!


#3. BACA KISAH MOTIVASI DAN 
CERITA ORANG YANG TELAH BERJAYA

Untuk menjadi orang yang berjaya kita juga mesti menukar gaya hidup dan perlulah mula banyak membaca. Bacalah buku-buku motivasi agar kita sentiasa dapat bangun daripada kejatuhan. Baca juga kisah-kisah orang yang telah berjaya terutamanya mereka ynag pernah jatuh dan bangkit kembali dengan lebih kuat. Percayalah bahan begini akan mendorong adranalin kita untuk bertindak denagn lebih hebat!

#4. BERGAUL DENGAN ORANG POSITIF DAN BERJAYA

Jangan sekadar membaca, mulalah bergaul dengan mereka yang telah  berjaya dan bergurulah dengan mereka. Zaman sekarang serba canggih dan kesedearan memotivasikan manusia sangat tinggi, kerana iu ramai pakar movasi daripada kalangan usahawan-usahawan berjaya yang berkongsi pelbagai tips bisnes dan kehidupan di interne. Follow mereka untuk mendapakan inspirasi.

#5. UBAH SUASANA DAN KEMASKAN PENAMPILAN

Ini juga sangat membantu saya bersemangat kembali. Kadang-kadang keadaan rumah atau bilik kerja yang bersepah akan tambah serabut di kepala. Jadi apa kata luangkan masa 1 jam untuk mula kemas bilik dan meja kerja anda sebersihnya. Haa barulah ceria sikit mata melihat, lapang sikit otak, kurang sikit stress.. Siapa yang tak suka suasana kemas dan bersih kan? Dan berhiaslah sikit untuk mendapatkan kembali keyakinan diri. Mandi wangi-wamngi pakai baju cantik dan kemas, sisir rambut rapi dan mulakan kembali perjuangan anda dengan Bismillah...


Dengan perkongsian tips di atas, saya harap anda kembali bersemangat dan tidak berputus asa dengan impian anda.. Tiada yang mustahil dengan usaha dan meletakkan sepenuh kebergantungan pada Allah. Insha Allah..




No comments:

Post a Comment