Tuesday 22 November 2016

5 Tips Pengurusan Masa Efisyen Buat Surirumah

Assalamualaikum. Pernah tak rasa macam 24 jam masa sehari macam tak cukup je? Rasa macam banyaknya benda nak diuruskan tapi tak siap-siap lagi. Walaupun anda seorang suri rumah, tetapi ketahuilah bahawa seorang suri rumah itu kerjanya kadang-kadang melebihi orang yang bekerja. Tak caya? Cuba berdiri depan cermin, tengok muka sendiri. Cantik tak macam dulu? Ha rambut tu sempat sikat tak lepas mandi tadi? Ntah-ntah bedak pun lupa pakai. Kan kan? HAHAHA. Rilex dont be ashamed of yourself. But be proud. Sebab tak semua orang mampu buat apa yang anda buat sekarang. Seriously! Tapi seboleh-bolehnya janganlah sampai diri tu nampak macam mangsa perang dunia ke tiga pulak, cubalah sehabis baik gunakan masa supaya punyai masa untuk uruskan diri sendiri. Jadi entry kali ini saya nak share 5 Tips Pengurusan Masa Efektif Buat Surirumah Hebat!


1. Cipta Rutin Harian

Yes! walaupun kedengan cliche, tapi dengan rutin harian ini masa anda akan lebih teratur dengan baik. Contohnya setkan masa untuk memasak setiap hari pada jam sekian-sekian supaya setiap hari, anda akan lebih bersedia. 

Apa yang saya praktiskan sekarang adalah menyusun rutin tidur, mandi dan makan Adam Daniyal. Contoh bangun pagi pada jam 8 pagi, saya akan mandikan, susukan, dan tidurkan dia semula. Dalam jam 9 pagi saya akan mula kerja-kerja memasak semampu yang boleh sebelum dia bangun dalam jam 11 pagi. Saya cuba biasakan dia makan pada jam 11 pagi dan petang sebelum mandi. Pada jam 9 malam saya akan ajar Adam Daniyal untuk menyusu sambil tidur terus. 

Saya perlukan rutin ini menjadi kebiasaan Adam Daniyal agar saya dapat selesaikan kerja rumah dan kerja bisnes sewaktu Adam Daniyal tidur. Saya juga belajar mengasingkan kerja-kerja yang penting untuk disiapkan dahulu, kemudian baru siapkan kerja lain yang kurang penting. Bila anak sudah terbiasa dengan rutin, kerja ibu jadi lebih mudah disiapkan tanpa stress. 

2. Buat To-Do-List


Haa ini sangat penting bagi saya. Saya ni memang jenis orang ikut jadual. Sebab tu kerja saya lebih efektif jika saya senaraikan tugasan harian yang perlu di settlekan ikut paling penting dan urgent kepada kurang penting. Memang lumrah manusia kalau dah banyak sangat benda nak buat nanti otak pun jadi kurang fokus dan cepat lupa. Sebab itu penting kita tulis atas kertas atau buku senarai kerja yang perlu disiapkan pada hari tersebut. Paling baik kalau ada masa sekali. Jika ada senarai barang yang perlu dibeli elok tuliskan juga di dalam to-do-list

3. Gunakan "tools" yang sesuai.


Maksudnya download aplikasi (tools) yang boleh bantu kita buat kerja dengan lebih teratur. Zaman sekarang saya percaya semua ibu ada handphone canggih, versi android la ios la. Cuba download aplikasi seperti Time Management by Cynex, Toogle Time Management, ColorNote, dan EverNote. Untuk apa aplikasi ni? Haa aplikasi ni bantu anda buat to-do-list dalam menguruskan masa sebaik mungkin. Kita boleh tulis apa tugasan harian, mingguan, bulanan dan sebagainya. Applikasi terbaru yang saya explore ialah ToDoList. So far saya guna sangat best dan senang nak guna. Anda juga boleh download melalui Apps Store bagi Android. 
Kalau anda buat online bisnes yang perlu post hari-hari di Facebook macam saya, boleh download aplikasi Buffer atau Hootsuite supaya boleh maksimumkan kegunaan auto repost. Mudahkan??


4. Set Target Yang Perlu Di Capai Pada Setiap Hari


Kalau kita bangun dan mulakan hari dengan ada target, percayalah kita akan lebih bersemangat buat kerja dan enjoy proses menyiapkan kerja kita tu. Sebab bila ada target, otak kita akan fokus untuk capai target harian tanpa banyak buat kerja sampingan lain yang tak berkaitan. Jadi hari kita akan jadi lebih produktif.. Jadi mulai pagi ini reset minda kita untuk bekerja dengan lebih bijak.

5. Teknik Pomodoro

Adakah ini kali pertama anda dengar tentang Teknik Pomodoro ? Jika ya, Hi5 sikit! hahaha. Saya juga baru tahu tentang teknik ini dan masih baru mengaplikasikannya. Teknik ini bermaksud kita buat kerja atau tugasan selama 25 minit, dan berhenti berehat sekejap selama 5 minit sebelum menyambung kembali kerja kita. Kerja 25 minit rehat 5 minit ini berulang sehinggalah 25 minit yang ke  empat, dan barulah kita ambil rehat yang lama sikit iaitu 20-30 minit.. Untuk apa berehat sekejap 5 minit tu? Haa menurut teknik ini, rehat yang kerap akan meningkatkan ketangkasan otak! Baguskan?? Jadi lepas ni bolehlah kita praktiskan sama-sama supaya ibu-ibu dah tak stress lagi menguruskan keluarga dan rumah.


Sesibuk manapun anda dalam mengendalikan rumahtangga dan kerja, jangan abaikan kesihatan diri ya. Pastikan anda makan makanan berkhasiat, minum air masak yang banyak dan paling baik jangan lupa suplemen tambah tenaga iaitu ESP, PERFORMANCE dan MEAL SHAKE. Saya memilih ESP sebagai penambah tenaga saya daripada masa dalam pantang lagi hinggalah sekarang. Badan rasa lebih bertenaga menguruskan anak, rumah dan berbisnes. Alhamdulilah..


Walaupun surirumah, tapi kita juga manusia biasa yang perlukan rehat secukupnya. Jadi jangan terlalu memaksa diri untuk nampak sempurna. Ketahuilah anda sememangnya telah menjadi seorang wanita yang hebat kerana mampu menguruskan keluarga dan kerjaya dengan cemerlang! ❤❤😘


Jom dapatkan suplement penambah tenaga paling sedap dan bebas kolestrol, bolwh wasap/ call saya di;

CT ZAINAB (id 123 2536)
019-5557886
Pengedar Shaklee Terbaik dengan Cara Makan Paling Berkesan



No comments:

Post a Comment